Το γαμήλιο εμβατήριο του Μέντελσον ακούγεται για πρώτη φορά στο γάμο της πριγκίπισσας της Αγγλίας Βικτόριας και του πρίγκιπα της Πρωσίας.
Ο Γιάκομπ Λούντβιχ Φέλιξ Μέντελσον Μπαρτόλντι (Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy, γεννήθηκε το 1809 στο Αμβούργο και ήταν ευρέως γνωστός ως Φέλιξ Μέντελσον. Ήταν Γερμανός συνθέτης, πιανίστας, οργανίστας και διευθυντής ορχήστρας της πρώιμης ρομαντικής περιόδου, από τις διασημότερες φυσιογνωμίες της εποχής.
Το γαμήλιο εμβατήριο είναι ένα από τα πιο γνωστά μουσικά θέματα, και προφανώς το πιο γνωστό τραγούδι γάμου. Ακούγεται ανελλιπώς σε όλες τις τελετές στο Δυτικό κόσμο, αν και πρόσφατα έχει υιοθετηθεί και από τις πιο αναπτυγμένες Ασιατικές χώρες, καθώς έχει καθιερωθεί ως το μουσικό σήμα κατατεθέν των γάμων.
Το γαμήλιο εμβατήριο αποτελεί παράδοση στο δυτικό κόσμο από το 1858.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για δύο διαφορετικές συνθέσεις. Η πρώτη, με τον τίτλο γαμήλιο χορωδιακό, ακούγεται κατά τη διάρκεια της τελετής και γράφτηκε από τον Ρίχαρντ Βάγκνερ το 1848 για την όπερα «Λόενγκιν». Για πάνω από 100 χρόνια αυτό το κομμάτι ήταν το δημοφιλέστερο γαμήλιο εμβατήριο και συνόδευε την είσοδο της νύφης στην εκκλησία.
Η δεύτερη αποτελεί δημιουργία του Φέλιξ Μέντελσον και συνηθίζεται να ακούγεται όταν το ζευγάρι βγαίνει από την εκκλησία. Γράφτηκε το 1842 για το έργο του Σαίξπηρ όνειρο θερινής νυκτός.
Στο Νέο Κόσμο έγινε δημοφιλής εξαιτίας της γοητείας που ασκούσε η ευρωπαϊκή μόδα στις εύπορες τάξεις των Αμερικανών στα τέλη του 19ου αιώνα. Έτσι, ένας διπλωμάτης που επέστρεψε στη Νέα Υόρκη μετά από ένα ταξίδι στην Ευρώπη προέτρεψε μια πλούσια κληρονόμο την οποία επρόκειτο να παντρευτεί να διαλέξει τη μουσική του Βάγκνερ για να συνοδεύσει την είσοδό της στην εκκλησία.
Και τα δύο μουσικά έργα προσέλκυσαν το ενδιαφέρον του κόσμου, όταν η πριγκίπισσα της Αγγλίας τα επέλεξε για το γάμο της με τον πρίγκιπα της Πρωσίας, στις 25 Ιανουαρίου 1858. Επειδή πάρα πολλοί απλοί πολίτες ήθελαν να έχει και ο δικός τους γάμος μια «αριστοκρατική νότα» , τα επέλεγαν ως παράδοση πλέον σαν το γαμήλι0 εμβατήριο.
Ο Μέντελσον και η μουσική του
Η τέχνη του θεωρείται ότι συγκεντρώνει ένα κράμα από κλασικά και ρομαντικά στοιχεία, αλλά, ίσως είναι λίγο πιο “τυπική” απ’ ότι θα έπρεπε, σαν να ακολουθεί τον κανόνα πολύ περισσότερες φορές απ’ όσες θα έπρεπε να τον καταργεί. Ένα τμήμα των έργων του είναι πολύ δημοφιλές στο κοινό, ιδιαίτερα το “Όνειρο Θερινής Νύκτας”, ίσως το καλύτερο του έργο, που έγραψε μόλις δεκαεπτά ετών και καθιερώθηκε στις γαμήλιες τελετές.
Το στυλ του είναι καθαρά ρομαντικό, αλλά δίνει σημαντική έμφαση στη μελωδία και στον ρυθμό – στοιχεία των κλασικών. Εξάλλου, από άποψη τεχνικής χρησιμοποιεί ευρέως τα κλασικά υποδείγματα. Πέρα από τις πολύ καλές στιγμές του, δηλαδή έργα του που παίζονται ακόμα και σήμερα, τα έργα του δεν χαρακτηρίζονται από αυτό το κάτι παραπάνω που θα έγραφε ιστορία, με αποτέλεσμα το Γαμήλιο εμβατήριο να είναι το έργο που αναγνωρίζουν οι περισσότεροι._YB