Skip to main content

Τα ηχεία monitor είναι σχεδιασμένα και κατασκευασμένα για έναν και μόνο σκοπό: να αναπαράγουν το μουσικό σήμα, όσο το δυνατόν πιο ουδέτερα, χωρίς να γίνονται κλινικά ή κουραστικά, βοηθώντας έτσι τον μηχανικό ήχου να δημιουργήσει σύμφωνα με τα μουσικά ζητούμενα, την καλύτερη δυνατή ηχητική μίξη. Κάποια monitor είναι τόσο ουδέτερα, που καταντούν μεγεθυντικοί φακοί και ουδέποτε θα τα βάζαμε σπίτι μας, ακούγονται κουραστικά, κάποια άλλα είναι απλησίαστα ως προς το κόστος τους. Υπάρχει όμως και μια μερίδα (όπως το θρυλικό Tannoy Precision 8D με το οποίο έζησα πολλά χρόνια), που και ουδέτερα είναι, και προσιτά, άλλα έχουν και εκείνη την σπάνια audiophile υφή που αμέσως σε κάνει να τρέξεις να τα βάλεις στο σύστημα σου.

Ούτως η άλλως είναι πολύ πιο εύκολο να κάνεις ένα ενεργό monitor να παίξει καλά, παρά ένα παθητικό ηχείο, γιατί στο monitor, ο ενισχυτής και το κροσόβερ που είναι ενεργό, είναι κομμένα και ραμμένα για τις μονάδες που οδηγούν, οπότε και η τελική απόδοση απογειώνεται. Επιπλέον τα περισσότερα μοντέλα έχουν ρυθμίσεις για να ζωγραφίσουμε τον ήχο όπως μας αρέσει, βελτιώνοντας έτσι το τελικό αποτέλεσμα, από προβλήματα που μπορεί να μην οφείλονται στο ηχείο, αλλά στο σύστημα ή στο δωμάτιο μας.

Σε αυτή τη σπάνια κατηγορία ανήκει το Kali Audio In5, που είναι απόλυτα ουδέτερο και διάφανο, υπέροχα μουσικό και ευχάριστο, με πληθώρα ρυθμίσεων και συνδέσεων και εντυπωσιακά προσιτό για αυτά που προσφέρει και την τεχνολογία που ενσωματώνει. Είναι ένα ηχείο monitor που θα υπηρετήσει πιστά τον ηχολήπτη στο στούντιο, αλλά και θα απογειώσει την ποιότητα του συστήματος μας, γλυτώνοντας μας και από την ανάγκη τελικού ενισχυτή. Ένας προενισχυτής, streamer, CD Player είναι επαρκείς πηγές για να το αξιοποιήσουν πλήρως.

 width=

 Σχεδίαση

Η καρδιά του ηχείου είναι το ομοκεντρικό μίντ-τουίτερ τεσσάρων ιντσών, με χάρτινο μιντ 4 ιντσών και τουίτερ μεταξωτού θόλου 1 ίντσας, που είναι μάλιστα αρκετά εξελιγμένη, με αρκετά επίπεδο προφίλ του κώνου του μιντ, στοιχείο που αυξάνει την διασπορά του ήχου στο χώρο μας, και διπλό, αεριζόμενο πηνίο, που επιτρέπει καλύτερη διαχείριση ισχύος και μειώνει τις παραμορφώσεις κατά 6dB συγκριτικά με τις ανταγωνιστικές υλοποιήσεις. Το γούφερ του ηχείου είναι 5 ιντσών, επίσης με χάρτινο κώνο, αλλά εκτεταμένη διαδρομή και υψηλή δυνατότητα πρόσληψης ισχύος.

Οι μονάδες του In5 είναι εξοπλισμένες με ισχυρούς μαγνήτες και διπλά, αεριζόμενα πηνία μεγάλης διαμέτρου, διαθέτοντας έτσι τουλάχιστον 20dB headroom, για να μπορεί να αποδώσει τις κορυφώσεις του προγράμματος με καθαρότητα και χαμηλές παραμορφώσεις, χωρίς κόκκο, σκληράδα ή φαινόμενα υπερφόρτωσης.

Ο ενσωματωμένος ενισχυτής είναι τάξης Δ, δίνοντας 80W στο γούφερ, 40W στο μίντ και 40W στο τουίτερ, ενώ η απόκριση συχνότητας του ηχείου είναι 47Hz – 21kHz, ενώ οι συχνότητες διαχωρισμού είναι τα 280Hz από το γούφερ στο μίντ και τα 2,8kHz από το μίντ στο τουίτερ. Ως nearfield monitor θα πρέπει να το ακούμε από κοντά και ο κατασκευαστής συστήνει 02-2,2m, αλλά εμείς δοκιμάσαμε και τρία, τέσσερα, πέντε μέτρα, χωρίς να εντοπίσουμε πρόβλημα, αλλαγή της χροιάς του ήχου, ή κάτι που να μας ωθήσει να πάμε ξανά να κάτσουμε κοντά στο ηχείο. Η μέγιστη του ένταση (χαρακτηριστικό των monitor) είναι 115dBSPL και πιστέψτε μας, το νούμερο αυτό που δίνει ο κατασκευαστής είναι αληθινό. Το ηχείο διαθέτει dip switches για να ρυθμίσουμε την ισοστάθμιση των χαμηλών συχνοτήτων ανάλογα με την τοποθέτηση του, όπως επίσης και δυνατότητα ενίσχυσης ή μείωσης των μπάσων και των πρίμων κατά 2dB, ταιριάζοντας το έτσι καλύτερα με τα συνοδά μηχανήματα, το είδος της μουσικής και το χώρο μας. Από πλευράς συνδέσεων το ηχείο διαθέτει τρεις εισόδους, επαγγελματικές XLR και TRS, και μια αναλογική RCA για τις οικιακές μας αναζητήσεις.

Ο σωλήνας bass reflex είναι σχεδιασμένος ώστε να μην υπάρχουν φαινόμενα στροβολισμού, κάτι που επίσης επιβεβαιώσαμε κατά τις ακροάσεις μας.

Η καμπίνα του ηχείου σε μαύρο/γκρι χρώμα δεν είναι κάτι το ιδιαίτερα εντυπωσιακό, είναι όμως προσεγμένη, με φροντισμένο φινίρισμα και σωστά τελειώματα, ενώ το module του ενισχυτή στην πλάτη του ηχείου αποτελεί φυσικό δέσιμο της καμπίνας, ενώ καθιστά την πίσω του πλευρά νεκρή ακουστικά.

 Ακουστικές εντυπώσεις

Πώς λοιπόν ακούγεται ένα τόσο προσιτό ηχείο monitor που ήδη μας έχει μαγέψει με την κατασκευή και τα χαρακτηριστικά του; Με μια λέξη: υπέροχα. Το ηχείο έχει τη μαγική εκείνη ικανότητα που σε κάνει να ξεχνάς το ηχείο και να επικεντρώνεσαι στη μουσική. Οπότε και το ρίξαμε αμέσως στα βαθιά. Στην 5η Shostakovich (RR/Honeck) παρατηρήσαμε αμέσως το απόλυτα ομοιόμορφο δέσιμο του μίντ και του τουίτερ, την ευρύτατη διασπορά, την πλήρη απουσία παραμορφώσεων, αλλά και την ουδετερότητα του ηχείου. Μας έδωσε ότι είχε ο δίσκος, τίποτα περισσότερο, ή λιγότερο, με έξοχα διάφανο, μουσικό, ξεκούραστο, ευχάριστο και ρεαλιστικό ήχο. Η υφή των εγχόρδων ήταν κυριολεκτικά μαγευτική, βελούδινη, διάφανη, με αέρα, σώμα, σωστή παρουσία και την αίσθηση ότι το δοξάρι ακουμπάει τη χορδή, κάτι που χρόνια είχαμε να ακούσουμε. Είχαμε σκοπό να ακούσουμε το πρώτο μέρος του έργου, αλλά τελικά ακούσαμε όλη τη συμφωνία, ναι αυτό το μικρό, προσιτό ηχειάκι, μας καθήλωσε σε όλη τη συμφωνία του Shostakovich. Μετά ακολούθησε το acid test που πάντα ακούμε, το Frozen από το άλμπουμ Ray Of Light της Madonna. Πεντακάθαρα, αλλά όχι σκληρά ή ενοχλητικά συριστικά, αέρινα θα λέγαμε, πλούτος, βάθος, γλυκύτητα, ομορφιά στα χαμηλότερα ρετζίστρα της φωνής και πεντακάθαρη απόδοση της συνοδείας από τα συνθεσάιζερ και τα ντραμς, χωρίς τεράστιο όγκο και έκταση (το ηχείο είναι μικρό), αλλά με απόλυτη καθαρότητα, ατάκα, εκφραστικότητα και σωστή τοποθέτηση επί σκηνής. Επόμενο acid test: Strauss, Four Last Songs, Nina Stemme: βελούδινη, γλυκιά φωνή σε όλα το συχνοτικό εύρος που καλύπτει αυτή η υψίφωνος φαινόμενο, και ένα κρεσέντο στο 3ο τραγούδι του κύκλου, που μας άφησε άφωνους, καθώς το ηχείο απέδωσε τις νότες πάνω από το πεντάγραμμο (πηγή Tidal Audio Masters Hi-Res), γλυκά, αέρινα, βελούδινα, χωρίς ίχνος σληράδας, τραχύτητας, ή παραμόρφωσης.

Όπως καταλαβαίνετε μετά από αυτά τα δύσκολα έργα, ότι και εάν ακούσαμε από το In5, Pink Floyd, Rolling Stones, Queen, Nina Simone, κλπ. το ηχείο φαινόταν «να κάνει βόλτα στο πάρκο» αποδίδοντας υποδειγματικά ότι και εάν επιθυμήσαμε να ακούσουμε. Και η λέξη αυτή είναι το κλειδί εδώ, η επιθυμία που σου δημιουργεί ένα καλό, ουδέτερο, μουσικό ηχείο να ακούσεις μουσική, πολύ περισσότερους δίσκους από ότι το πρόγραμμα ή ο διαθέσιμος χώρος μας επιτρέπει.

Στις χαμηλές συχνότητες το In5 είναι ιδιαίτερα λεπτομερές, με αέρα, ατάκα, λεπτομέρεια και καθαρότητα, ωστόσο το μέγεθος του θέτει ένα όριο στην έκταση, τον όγκο και το σώμα στις κάτω οκτάβες, που το ηχείο δεν μπορεί να ξεπεράσει. Για το λόγο αυτό η εταιρεία έχει και το In8 που ελπίζουμε σύντομα να απολαύσουμε.

 width=

Συμπεράσματα

Εάν σήμερα με 700 ευρώ μπορείς να αποκτήσεις ένα ζεύγος ηχείων monitor με τέτοια απαράμιλλη ουδετερότητα και φυσικότητα, γλυτώνοντας και το κόστος του ενισχυτή, το μήνυμα είναι ένα προς τους άλλους κατασκευαστές: στρωθείτε και φτιάξτε καλύτερα ηχεία και ενισχυτές, σε καλύτερες τιμές, αλλιώς θα πάρουμε monitor. Δύο πράγματα μένει να προσθέσουμε: εύγε στην Kali Audio για το In5, υπόδειγμα για τον ανταγωνισμό και δεν βλέπουμε την ώρα και τη στιγμή που θα ακούσουμε το μεγαλύτερο μοντέλο In8.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Τύπος ηχείου: ενεργό monitor με τριπλοενίσχυση

Τάξη ενισχυτή: D

Ισχύς LF: 80 W

Ισχύς Mid-Range: 40 W

Ισχύς HF: 40 W

Συνολική ισχύς: 160 W

Γούφερ: 5-Inch Poly-Coated από χαρτί

Μίντ: 4-Inch Optimized Profile από χαρτί

Τουίτερ: ομοαξονικό, 1΄΄με θόλο από μετάξι

Εύρος συχνοτήτων (-10 dB): 39 Hz – 25 kHz   

Απόκριση συχνότητας (±3 dB): 47 Hz – 21 kHz

Κροσόβερ LF/Mid: 280 Hz

Κροσόβερ: Mid/HF: 2800 Hz

Συνιστώμενη απόσταση ακρόασης: 0.2 – 2.2 Meters (ως nearfield monitor)

Μέγιστη στάθμη: 115 dBSPL

Διαστάσεις: (ΠxΥxΒ): 28x38x20cm

Βάρος: 8,53kg

Τιμή: 350 ευρώ/τεμάχιο

Εταιρεία: Audiodesigner, τηλ. +302310312786

http://www.audiodesigner.gr/

 Το άρθρο είναι από τον Δημήτρη Ελευθερίου και δημοσιεύεται στο έβδομο τεύχος του YELLOWBOX που κυκλοφορεί._YB