Skip to main content

Ο Μπιλ Χάλεϊ (William John Clifton Haley, γεννήθηκε στο Χάιλαντ Παρκ στις  6 Ιουλίου 1925 και ήταν Αμερικανός τραγουδιστής και τραγουδοποιός, επικεφαλής του μουσικού συγκροτήματος «Bill Haley & His Comets» και πρώτος ερμηνευτής του «Rock Around the Clock», ενός από τα δημοφιλέστερα και γνωστότερα ροκ εν ρολ κομμάτια στην ιστορία της μουσικής. Το τελευταίο έγινε γνωστό όταν συμπεριλήφθηκε το 1955 στο σάουντρακ της ταινίας «Η Ζούγκλα του Μαυροπίνακα» (Blackboard Jungle). Ο Χάλεϊ αποτέλεσε τον πρώτο «θεό» του ροκ εν ρολ, είδος που ακολούθως απογείωσε ο Έλβις Πρίσλεϋ. Το 1987 ο Χάλεϊ εισήχθη στο «Rock and Roll Hall of Fame».

Ξεκίνησε την μουσική του καριέρα, σε ηλικία 21 ετών, το 1946, με το συγκρότημα της country Down Homers. Μετά από αρκετές αποτυχίες στη δισκογραφία, αποφάσισε να δουλέψει ως περιοδεύον μουσικός και DJ.

Το 1953 δημιούργησε το δικό του συγκρότημα, τους Κομήτες (The Comets). Την ίδια χρονιά γράφτηκε γι’ αυτόν το θρυλικό κομμάτι Rock Around the Clock. Το ηχογράφησε ένα χρόνο αργότερα, χωρίς όμως να κάνει ιδιαίτερη αίσθηση. Το 1955 το τραγούδι συμπεριλήφθηκε στο soundtrack της ταινίας Η Ζούγκλα του Μαυροπίνακα και «απογειώθηκε».

Στην πραγματικότητα, το πρώτο τραγούδι με τίτλο ‘Rock Around the Clock’, κυκλοφόρησε το 1950 από το σαξοφωνίστα Hal Singer, και ήταν μια κακέκτυπη απομίμηση του ‘Let it Roll’ του Lucky Millinder (1942), αλλά και του ‘We’re Gonna Rock, We’re Gonna Roll’, του Wild Bill Moore (1948).

Η απρόσμενα μεγάλη επιτυχία της ταινίας ήταν η αφορμή για να “περάσει”  το Rock and Roll  στη μεγάλη λαϊκή μάζα και να ανοίξουν οι πόρτες σε καλλιτέχνες όπως ο Έλβις Πρίσλεϊ, ο οποίος θα επισκιάσει τελικά τον Μπιλ Χάλεϊ.

Στο υπόλοιπο της καριέρας του, ο Χάλεϊ συνέχισε να γνωρίζει κάποια επιτυχία, κυρίως στη Λατινική Αμερική και την Ευρώπη. Μεγάλες επιτυχίες έγιναν ακόμα δύο τραγούδια του, το Shake, Rattle & Roll και See you later alligator.

Η δισκογραφική σταδιοδρομία του Bill Haley ξεκίνησε ουσιαστικά με τους Saddlemen, όταν υπέγραψαν συμβόλαιο με τον Dave Miller, ιδιοκτήτη των ανεξάρτητων εταιρειών Holliday και Essex, στη Φιλαδέλφεια.  Το 1952, ηχογράφησε το ‘Rocket 88’, ενώ αργότερα την ίδια χρονιά, με τους Comets πια, ηχογράφησαν το ‘Rock the Joint’.

Η επιτυχία όμως ήρθε το 1953, με το ‘Crazy, Man, Crazy’, που ήταν δική του σύνθεση, και είναι ο πρώτος rock’n’roll δίσκος που ανέβηκε στο γενικό κατάλογο των επιτυχιών του Billboard. Τότε, τον πλησίασε ο συνθέτης της Tin Pan Alley, Jimmy Myers, και του έδωσε ένα τραγούδι που είχε γράψει μαζί με τον Max Freeman. Το τραγούδι ήταν το ‘Rock Around the Clock’.

O Bill Haley ενθουσιάστηκε με το τραγούδι, κι άρχισε να το παίζει στις συναυλίες του, με μεγάλη επιτυχία.

Δεν είχε όμως την ίδια τύχη, όταν πήγε για ηχογράφηση στο στούντιο. Ο ιδιοκτήτης της Essex, του αρνήθηκε κατηγορηματικά την ηχογράφηση, γιατί ήταν “στα μαχαίρια” με το συνθέτη του, τον Myers. Ο Myers έδωσε το τραγούδι στην τοπική μπάντα των Sonny Dae and his Knights, με περιορισμένη επιτυχία, ενώ στη συνέχεια, το ηχογράφησε και ο ίδιος σε μια big band εκτέλεση, υπό το όνομα Jimmy DeKnight and His Knights of Rhythm. Ο Haley αναγκάστηκε να περιμένει να λήξει το συμβόλαιό του με την Essex, για να μπορέσει να το ηχογραφήσει τελικά.

Χάρη στον Myers, o Bill Haley και οι Comets υπέγραψαν το 1954 συμβόλαιο με την Decca. Την πρώτη τους ηχογράφηση ανέλαβε ο βετεράνος παραγωγός Milt Gabler, και στις 12 Απριλίου του 1954, κλείστηκε για την ηχογράφηση ένα παλιό κλαμπ της Νέας Υόρκης, το Pythian Temple, που είχε μετατραπεί σε στούντιο. Στον Gabler, που είχε δουλέψει χρόνια σαν παραγωγός του Louis Jordan, δεν άρεσε καθόλου το ‘Rock Around the Clock’, έτσι το κομμάτι κατ’ απαίτησή του ηχογραφήθηκε ως B-side, με A-side το ‘Thirteen Women’v. Κανένας από την Decca, δεν πίστευε στο ‘Rock Around the Clock’, το οποίο κυκλοφόρησε ως ‘country boogie, fox-trot’, στις 29 Μαΐου 1954, και το διαφημιστικό βάρος έπεσε στο ‘Thirteen Women’.

Πέθανε στις 9 Φεβρουαρίου του 1981.

Πηγή : el.wikipedia.org