Φτηνό λογοπαίγνιο αυτός ο τίτλος… Το τρίτο μοντέλο άμεσης οδήγησης της Thorens απέχει πολύ από το να θεωρηθεί “αμάρτημα”, καθώς δείχνει ξεκάθαρα την κατεύθυνση προς την οποία κινείται ο ιστορικός κατασκευαστής στην μεσαία κατηγορία τιμής. To direct drive είναι εδώ για να μείνει και φαίνεται ότι θα μας προσφέρει πολλές συγκινήσεις!
Την επιστροφή της άμεσης οδήγησης την έχουμε διαπιστώσει εδώ και αρκετό καιρό. Στην αρχή διστακτικά, κυρίως ως επιχείρημα διαφοροποίησης, αλλά στην συνέχεια συστηματικά, με πολλούς μεγάλους κατασκευαστές να διαθέτουν, πλέον, ολόκληρες σειρές, μια αρχιτεκτονική που είχε τεθεί στο περιθώριο για πολλά χρόνια επέστρεψε και, κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, η επιστροφή αυτή γίνεται με σοβαρές αξιώσεις.
Για παράδειγμα, το κορυφαίο μοντέλο της Thorens αυτή τη στιγμή, το TD 124 DD είναι μια σχεδίαση άμεσης οδήγησης, μια αναφορά της εταιρίας, ταυτόχρονα σε ένα ένδοξο παρελθόν (με την vintage αισθητική του) και σε ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον, όπου την, μουσειακής αξίας, μετάδοση με συνδυασμό συμπλέκτη τριβής και ιμάντα, έχει αντικαταστήσει ένας νέος κινητήρας άμεσης οδήγησης. Το νέο 124 DD φαίνεται να έχει επηρεάσει σημαντικά το TD 403 DD που δοκιμάζουμε εδώ. Δεν είναι μόνο ότι μοιράζονται το είδος της μετάδοσης αλλά και το ότι ο βραχίονας του 403 DD, ο TP 150 προέρχεται από τον βραχίονα TP 124, ο οποίος έχει σχεδιαστεί ειδικά για το μεγάλο Thorens και χρησιμοποιεί κάποιες από τις ιδέες του.
Κάτω από το 124 DD, πάνω από το 403 DD…
… αυτή είναι η θέση του TD 403 DD στην σειρά των πλατό άμεσης οδήγησης της Thorens. Βεβαίως, μέχρι να φτάσεις στο 124 DD, υπάρχουν δύο ακόμη μεγάλα μοντέλα τα TD 1500 και TD 1600/1, αλλά αυτά είναι… ιμαντοκίνητα και δεν μετράνε (!). Εδώ είμαστε σε mood DD, είπαμε.
Στην πραγματικότητα, το 403 είναι το δεύτερο και μεγαλύτερο μοντέλο της σειράς 400, και διαφέρει από το 402 σε δύο κρίσιμα σημεία: Στο πλατό, το οποίο είναι κατασκευασμένο από χυτό αλουμίνιο, με ύψος 22 χιλιοστά και μεγαλύτερη μάζα, στο 1,4kg και στον βραχίονα, καθώς ο TP 72 του μικρότερου μοντέλου έχει αντικατασταθεί από τον TP 150, ο οποίος χρησιμοποιείται και στο αμέσως μεγαλύτερο μοντέλο, το TD 1500. Στις ομοιότητες των δυο μοντέλων, η σημαντικότερη είναι ο κινητήρας, ο οποίος είναι ίδιος.
Η αισθητική του 403 DD είναι η κλασική (σύγχρονη) της Thorens με την αντίθεση μεταξύ μεταλλικής -από αλουμίνιο- επιφάνειας και ξύλινου πλαισίου να καθορίζει την εμφάνιση της πλίνθου (η οποία διατίθεται σε δύο χρώματα, glossy μαύρο ή glossy καρυδιά), καθαρές γραμμές και τα παραδοσιακά χειριστήρια (on/off και επιλογής 33/45) εκεί που τα έχουμε… συνηθίσει. Το πλατό συνοδεύεται από ένα αρκετά παχύ και βαρύ ελαστικό ματ, κάτι το οποίο -προφανώς- προσθέτει στις δυνατότητες απόσβεσης που υπάρχουν. Η στήριξη της συσκευής στην επιφάνεια επάνω στην οποία θα τοποθετηθεί γίνεται μέσω τεσσάρων σημείων, τα οποία δεν ρυθμίζονται κατ’ ύψος αλλά φαίνεται να έχουν μεγάλη απορροφητικότητα.
Ίσως το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του 403 DD να είναι ο βραχίονάς του. Ο TP 150 είναι καινούριος βραχίονας ο οποίος σχεδιάστηκε για το TD 1500. Κάποια μέρη του έλκουν την καταγωγή τους από τον TP 124 και σε αυτά περιλαμβάνεται το αφαιρούμενο headshell, το στέλεχος τύπου “J”, το διαιρούμενο αντίβαρο (ώστε να υποστηρίζονται κεφαλές σε ένα μεγάλο εύρος μάζας) και, κυρίως, το νέο, ιδιόμορφο σύστημα εφαρμογής της δύναμης αντιολίσθησης. Ο βραχίονας είναι στατικά ζυγισμένος, με βαθμονομημένο αντίβαρο για την εφαρμογή της δύναμης ανάγνωσης και μπορεί να ρυθμιστεί ως προς το VTA (με απλή περιστροφή της βάσης με ειδικό εργαλείο) και ως προς το αζιμούθιο.
Σε ό,τι αφορά την εφαρμογή του αντισκέιτινγκ, η Thorens έχει βασιστεί στην αγαπημένη της λύση – με αναρτημένο αντίβαρο – αλλά επιπροσθέτως έχει δημιουργήσει μια πιο ασφαλή, περίκλειστη δομή, στο εσωτερικό της βάσης του βραχίονα. Το νήμα που συνδέει το αντίβαρο με το βραχίονα περιελίσσεται στο κυλινδρικό σώμα όπου βρίσκονται τα έδρανα και ολισθαίνει με πολύ χαμηλές τριβές μέσα από έναν κύλινδρο από ρουμπίνι. Στα θετικά του νέου συστήματος, η πολύ λεπτομερής ρύθμιση (με κλίμακα) σε αντίθεση με την χονδροειδή ρύθμιση που συνήθως εφαρμόζεται στις περιπτώσεις αυτές (με ζυγούς και εγκοπές) και στα αρνητικά, το ότι είναι δυσπρόσιτο και απαιτεί ειδικό εργαλείο καθώς και (λίγη) υπομονή μέχρι να το μάθεις.
Μια ακόμη ιδιοτροπία του TP 150 είναι το “στοπ” που υπάρχει στην οριζόντια περιστροφή του. Αυτό επιβάλλει την χρήση ειδικού προτράκτορ (της Thorens ή άλλο) για την ρύθμιση της υπερκρέμασης (θα χρειαστείτε ένα σχεδιασμένο για 17,8mm). Ως αντιστάθμισμα, το στέλεχος του βραχίονα είναι τερματισμένο με βύσμα τύπου SME, κάτι που διευκολύνει την αρχική τοποθέτηση της κεφαλής και επιτρέπει εύκολες αλλαγές, αν ο χρήστης το χρειάζεται. Όπως συμβαίνει όλο και πιο συχνά, ο τερματισμός του καλωδίου του βραχίονα γίνεται με θηλυκά RCA. Η συσκευασία περιλαμβάνει ένα τυπικής ποιότητας καλώδιο για την σύνδεση με τον προενισχυτή phono, αλλά, φυσικά, ο χρήστης μπορεί να χρησιμοποιήσει κάτι διαφορετικό.
Το 403 DD συνοδεύεται με προεγκατεστημένη 2M Blue της Ortofon. Πρόκειται για μια κεφαλή κινητού μαγνήτη, με ελλειπτική ακίδα και είναι μια ακόμη “διαφορά” σε σχέση με το μικρότερο μοντέλο, 402 DD το οποίο συνοδεύεται από μια VM95 E της Audio Technica.
Απλό, στυλάτο, αθόρυβο!
H εγκατάσταση του 403 DD δεν έχει κάποια ιδιαίτερη δυσκολία, ειδικά αν σκεφτείς ότι δεν διαθέτει ούτε ιμάντα. Απλώς βάζεις το πλατό και το ματ στην θέση τους, ρυθμίζεις τις δυνάμεις (ανάγνωσης και αντιολίσθησης) και είσαι… σετ. Η γεωμετρία της κεφαλής θα σε απασχολήσει μόνο αν θελήσεις, κάποια στιγμή, να αλλάξεις την κεφαλή.
Η χρήση του πλατό είναι μια ευχάριστη εμπειρία. Από την αίσθηση των διακοπτών και του lift μέχρι τον τρόπο που κάθεται στο δάχτυλό σου το finger lift, η Thorens έχει σχεδιάσει ένα σύστημα πολύ φιλικό στον χρήστη, κυνηγώντας ένα αποτέλεσμα που όχι μόνο είναι, αλλά και φαίνεται ποιοτικό.
Η εμπειρία αυτή συμβαδίζει απόλυτα με το ηχητικό αποτέλεσμα. Το πακέτο TD 403 DD/2M Blue έχει να επιδείξει μερικές σημαντικές αξίες, όταν κληθεί να αξιοποιήσει μια δισκοθήκη. Κατ’ αρχήν, σε συνδυασμό με άλλα πλατό άμεσης οδήγησης που έχουμε δοκιμάσει τα λίγα τελευταία χρόνια, φαίνεται να ρίχνει νερό στον μύλο της αντιπαράθεσης με τους υποστηρικτές της μετάδοσης μέσω ιμάντα καθώς, στο αυτί, ακούγεται ιδιαίτερα αθόρυβο, χωρίς ίχνη μηχανικών θορύβων. Εννοείται, ότι ισχύει κι εδώ, η πάγια παρατήρησή ότι ένα μηχανικώς αθόρυβο πλατό, πρώτον προσθέτει στην δυναμική περιοχή και, δεύτερον, ταλαιπωρεί λιγότερο τον βραχίονα και την κεφαλή. To 403 DD κατατάσσεται άκοπα στα καλύτερα πλατό που έχουμε δοκιμάσει σε αυτή την κατηγορία τιμής ως προς την στερεοφωνική εικόνα. Η 2M Blue κάνει καλή δουλειά και το stage έχει σαφείς και σταθερές διαστάσεις, καλό βάθος και εντυπωσιακό, για βινύλιο, εστιασμό πηγών, με καλό αέρα και περιγραφή της κίνησης. Η δουλειά που έχει γίνει στην μείξη του δίσκου θα φανεί καθαρά και ο ακροατής θα γίνει αποδέκτης πολλών λεπτομερειών ακόμη και σε σύνθετα έργα όπου συμβαίνουν πολλά, ταυτόχρονα.
Η διαύγεια και η λεπτομέρεια στο soundstage συνοδεύτηκαν από μια πολύ πειστική απόδοση χαμηλά, χωρίς ίχνη έμφασης και υπερβολικού όγκου. Το σύστημα με το 403 DD στην θέση της πηγής δεν… μπουμπούνισε, δεν δημιούργησε την εντύπωση ότι προσπαθεί πολύ να εντυπωσιάσει, αλλά, αντιθέτως, πέρασε στον χώρο ακρόασης μια ευχάριστη αίσθηση ροής με τα ρυθμικά μέρη να περιγράφονται πολύ καλά, με σοβαρή παρουσία, ταχύτητα και γέμισμα.
Στην μεσαία περιοχή του άκουσμα χαρακτηρίστηκε από καλή αίσθηση ανάλυσης, καλή φωτεινότητα και μια ισορροπημένη αίσθηση εγγύτητας προς τον ακροατή, καθώς τα τεκταινόμενα βρίσκονται στην “σωστή” απόσταση και δεν θα καταπιέσουν ποτέ. Το πλατό μπορεί να διαχειριστεί εύκολα όλα τα είδη μουσικής, από τα μικρά σύνολα μέχρι μεγάλες συμφωνικές ορχήστρες με πολύ καλές δυνατότητες διαχείρισης της δυναμικής αντίθεσης και μια αίσθηση διαφάνειας που κάνει το τελικό αποτέλεσμα ξεκούραστο και ευχάριστο.
Ψηλά, η κεφαλή φαίνεται να διαθέτει καλή έκταση και ταχύτητα και το σύστημα φάνηκε ισορροπημένο σε θέματα φωτεινότητας, όσο πρέπει θερμό στην απόδοση του αρμονικού πλούτου, χωρίς να γίνεται ποτέ λαμπρό, μεταλλικό ή τραχύ.
Συνοψίζοντας, το 403 DD είναι ένα πραγματικά καλόηχο πλατό, με πολύ χαμηλό επίπεδο μηχανικών θορύβων, ρυθμικό, δυναμικό και ταυτόχρονα λεπτομερές στην μεσαία περιοχή και εκτεταμένο ψηλά. Στον ισορροπημένο ηχητικό χαρακτήρα θα πρέπει να προσθέσεις την πολύ καλή αίσθηση κατά την χρήση και το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα πακέτο αντάξιο της Thorens που τιμά την αναλογική αναπαραγωγή και αφορά κάθε απαιτητικό μουσικόφιλο με σοβαρές απαιτήσεις. Συστήνεται ανεπιφύλακτα!
Overview
Thorens TD 403 DD
Περιγραφή: Πλατό
Αρχιτεκτονική: Χειροκίνητο/Σασί/Ελαστικά σημεία στήριξης
Οδήγηση/Κινητήρας: Άμεση/Κινητήρας DC με ηλεκτρονικό έλεγχο
Στροφές: 33/45 σαλ
Πλατό: Χυτό αλουμίνιο, 22mm, 1,4kg
Ακρίβεια περιστροφής: ±0,33%
Wod & Flutter: 0,15%
Thorens TD 150
Περιγραφή: Βραχίονας
Αρχιτεκτονική: Ακτινικός, τύπου “J”, στατικά ζυγισμένος
Ανάρτηση: Καρντανική
Ρύθμιση δύναμης ανάγνωσης: Βαθμονομημένο/διαιρούμενο αντίβαρο
Ρύθμιση δύναμης αντιολίσθησης: Αναρτημένο βαθμονομημένο αντίβαρο
Ενεργό μήκος: 9” (υπερκρέμαση 17,8mm)
Ortofon 2M Blue
Περιγραφή: Κεφαλή
Γεννήτρια: Κινητού μαγνήτη (MM)
Ακίδα: Ελλειπτική (nude)
Ευαισθησία: 5,5mV (1kHz, 3,54cm/sec)
Συνιστώμενο φορτίο: 47kΩ
Μάζα: 7,2gr
Ενδοτικότητα: 20μm/mN
Απόκριση συχνότητας: 20Hz-25kHz
Διαχωρισμός καναλιών: >25dB (1kHz)
Ισορροπία καναλιών: 1,5dB (1kHz)
Τιμή: €1.575 (με την κεφαλή Ortofon 2M Blue)
info: All About Audio Video, τηλ.: 213-0998.206, web: www.allaboutav.gr
Το review είναι από τον Δημήτρη Σταματάκο και δημοσιεύεται στο δέκατο πέμπτο τεύχος του YELLOWBOX._YB