Μακροσκοπικά, το Model 6 δεν ξεφεύγει από τα όρια που θέτει η κλασική σχολή των αναλογικών πηγών. Όσο όμως το ψάχνεις το πράγμα, αντιλαμβάνεσαι ότι η SME προσήλθε διαβασμένη στον χώρο των “εισαγωγικών” (λέμε τώρα) πλατό αξιώσεων. Το Model 6 μπορεί να είναι το μικρότερο μοντέλο της σειράς, αλλά δεν παύει να είναι SME με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Ο ιστορικός κατασκευαστής, γνωστός στους περισσότερους από τους βραχίονές του, επέστρεψε προσφάτως στην ελληνική αγορά, έχοντας ήδη εγκαινιάσει μια νέα εποχή στο επίπεδο της σειράς προϊόντων του. Η SME, για όσους δεν το γνωρίζουν, είναι μια εταιρία η οποία κινείται πέρα από τα στενά όρια της κατασκευής πλατό και βραχιόνων. Πρόκειται για μια μονάδα μηχανουργικών εργασιών πολύ υψηλής ακρίβειας, η οποία υποστηρίζει εφαρμογές της αεροδιαστημικής βιομηχανίας, της ιατρικής και της βιομηχανίας οχημάτων (με εμπλοκή, μάλιστα σε project της F1). Μέρος της δραστηριότητάς της είναι και τα αναλογικά συστήματα, φυσικά, ωστόσο, κάποια πράγματα έχουν αλλάξει, καθώς οι βραχίονες της εταιρίας δεν είναι πλέον διαθέσιμοι, ως μεμονωμένα προϊόντα, αλλά συνοδεύουν μόνο τα πλατό της, προς μεγάλη δυσαρέσκεια των απανταχού φίλων της.
Αυτή τη στιγμή, διαθέτει επτά διαφορετικά συστήματα, ξεκινώντας από το μικρό Model 6 -με το οποίο θα ασχοληθούμε στις σελίδες αυτές και καταλήγοντας στη νέα ναυαρχίδα,το Model 60, το οποίο συνδυάζεται με την πλέον πρόσφατη έκδοση του θρυλικού βραχίονα “V” (VA). Το σύστημα κίνησης του Model 60 βασίζεται σε διφασικό, σύγχρονο κινητήρα, ο οποίος οδηγείται από ένα ψηφιακώς ελεγχόμενο σύστημα inverter, (AC/DC/AC), το οποίο παράγει τις δύο φάσεις τροφοδοσίας με πολύ μεγάλη ακρίβεια, τόσο στο επίπεδο του χρόνου, όσο και στο επίπεδο της συχνότητας. Η οδήγηση του κινητήρα βασίζεται σε αναλογικά ηλεκτρονικά ισχύος, μια λύση η οποία, όπως θα δούμε έχει “κατέβει” και στο Model 6.
Στο μέτρο που οι λεπτομέρειες έχουν σημασία (και έχουν!), το Model 6 που δοκιμάζουμε εδώ είναι η έκδοση “Classic”. Αυτό σημαίνει ότι είναι εξοπλισμένο με βραχίονα της σειράς M2-R σε αντίθεση με το απλό Model 6 στο οποίο τοποθετείται βραχίονας της σειράς M2.
Αν όλα τα παραπάνω σας έχουν ανοίξει την όρεξη, έχετε δίκιο. Το όλο πακέτο φαίνεται, επί της αρχής, άκρως ενδιαφέρον, οπότε ιδού οι λεπτομέρειες…
Ρητίνες, Ιμάντες & Τροφοδοτικά…
Για να είμαι ειλικρινής, το Model 6 δεν διεκδικεί και τίποτε δάφνες υψηλής αισθητικής. Η πλίνθος είναι κλασική (με στρογγυλεμένες ακμές) με καλό φινίρισμα και εντελώς λογικές διαστάσεις και βάρος. Από το σημείο αυτό, όμως αρχίζουν τα ενδιαφέροντα: Η SME δεν χρησιμοποιεί MDF, αλλά ένα υλικό βασισμένο σε ρητίνη (με προσεγμένα χαρακτηριστικά απόσβεσης, αναφέρει η εταιρία) του οποίου η κατεργασία έχει γίνει με CNC για τη διαμόρφωση, τόσο του γενικού σχήματος, όσο και των εσοχών για τον βραχίονα και το σύστημα κίνησης. Τα σημεία στήριξης παρέχουν την απαραίτητη απομόνωση από το περιβάλλον και η εταιρία αναφέρει ότι είναι “self-levelling” χωρίς να δίνει περισσότερες εξηγήσεις (το σύστημα πάντως ήταν όντως οριζοντιωμένο από την πρώτη στιγμή, χωρίς ανάγκη ρυθμίσεων).
Η αρχιτεκτονική του πλατό είναι η συνήθης: Πλατό/Υποπλατό με μετάδοση της κίνησης μέσω ιμάντα στην περιφέρεια του υποπλατό. Το ενδιαφέρον όμως είναι ότι όλα τα εξαρτήματα που συμμετέχουν (τροχαλία, πηγάδι/έδρανο, άξονας) παράγονται με τις ίδιες επεξεργασίες (και ανοχές) που χρησιμοποιούνται στα κορυφαία μοντέλα της εταιρίας.
Ξεχωριστό είναι και το πακέτο τροφοδοσία/κινητήρας. Όπως και στην περίπτωση του Model 60, η SME έχει επιλέξει σύγχρονο διφασικό κινητήρα για την περιστροφή του πλατό, μια επιλογή, η οποία είναι αξιοσημείωτη καθώς τέτοιου είδους κινητήρες συναντώνται πλέον σπανίως. Η ρύθμιση των στροφών είναι ηλεκτρονική και βασίζεται σε ψηφιακή σύνθεση και έλεγχο του πλάτους και της συχνότητας των δύο ημιτονοειδών τάσεων που απαιτούνται (με διαφορά φάσης 90 μοιρών), με τα απαραίτητα ηλεκτρονικά ισχύος (που οδηγούν τον κινητήρα) να είναι υλοποιημένα με διακριτούς ημιαγωγούς. Όλα αυτά βρίσκονται στο εξωτερικό τροφοδοτικό, το οποίο περιλαμβάνει, ακόμη, τον διακόπτη on/off και τον επιλογέα στροφών (33/45) ενώ διαθέτει και μικρομετρικό ρυθμιστικό στροφών (με ακρίβεια της τάξης του εκατοστού του Hz), το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με τον παρεχόμενο στροβοσκοπικό δίσκο προκειμένου ο χρήστης να προσεγγίσει την ιδανική ταχύτητα με μεγάλη ακρίβεια.
Classic = R
Η μοναδική διαφορά του Model 6 Classic από το “σκέτο” Model 6 είναι ο βραχίονας του. Το Model 6 Classic χρησιμοποιεί τον βραχίονα 2M-9R, όπου το 9 αναφέρεται στις ίντσες του ενεργού μήκους (233.20mm) και το R στον κλασικό βραχίονα τύπου J της εταιρίας, με στέλεχος από ανοξείδωτο χάλυβα. Το Model 6 χρησιμοποιεί τον βραχίονα 2Μ-9, με ευθύγραμμο στέλεχος και αρκετές διαφορές σε σχέση με τον R, όπως στην κατασκευή του headshell και τη ρύθμιση της δύναμης ανάγνωσης .
Ο M2-9R είναι καρντανικός με ρουλεμάν ακριβείας και στους δύο άξονες περιστροφής και ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του είναι η ξεχωριστή ρύθμιση της ισορροπίας, η οποία γίνεται με το κλασικό περιστρεφόμενο αντίβαρο, και της δύναμης ανάγνωσης, η οποία γίνεται με πλευρικό, ολισθαίνον αντίβαρο, βαθμονομημένο ανά 0,5gr. Η ρύθμιση της δύναμης αντιολίσθησης γίνεται με αντίβαρο αναρτημένο με νήμα. Ο βραχίονας είναι πλήρως ρυθμιζόμενος τόσο ως προς το αζιμούθιο όσο και ως προς την κατακόρυφη γωνία ανάγνωσης, με εύκολο τρόπο. Αρκετό ενδιαφέρον έχει και ο τρόπος ρύθμισης της γωνίας εκτροπής, η οποία γίνεται με την ολίσθηση ολόκληρου του βραχίονα και όχι με περιστροφή της κεφαλής στο αποσπώμενο headshell (από αλουμίνιο). Αυτό είναι μια καλύτερη μέθοδος γιατί δεν απαιτεί χειρισμούς της ίδιας της κεφαλής. Ο χρήστης θα βρει το σχετικό προτράκτορ στη συσκευασία και οι οδηγίες είναι πολύ σαφείς στο καλογραμμένο εγχειρίδιο χρήσης. Η εσωτερική καλωδίωση του βραχίονα γίνεται με αγωγούς από άργυρο σε πλέξη Litz (πολύκλωνοι με μονωμένους κλώνους) και καταλήγει σε θηλυκά RCA στο πίσω μέρος της πλίνθου.
Το πακέτο συμπληρώνεται από ένα clamp το οποίο σταθεροποιεί τον δίσκο στο πλατό και το μόνο που λείπει είναι ένα κάλυμμα για την προστασία της συσκευής από την σκόνη (μια πρακτική που υιοθετείται από πολλούς κατασκευαστές, αλλά παραμένει απαράδεκτη για μια τέτοια κατηγορία τιμής και εντελώς αδικαιολόγητη, φυσικά).
Στην πράξη…
Αν και το Model 6 Classic μας παραδόθηκε έτοιμο, το αρχικό του στήσιμο δεν φαίνεται να κρύβει δυσκολίες καθώς ακολουθούνται οι συνήθεις διαδικασίες. Ο βραχίονας έχει πολλές ρυθμίσεις και ο χρήστης θα πρέπει να συμβουλευτεί το εγχειρίδιο χρήσης αν θέλει να εκμεταλλευθεί πλήρως τις δυνατότητες που προσφέρονται. Η μικρομετρική ρύθμιση των στροφών γίνεται εύκολα και η αίσθηση του ρυθμιστικού είναι πολύ καλή. Το πλατό της δοκιμής είχε εγκατεστημένη την κεφαλή VM540ML της Audio Technica, μια κεφαλή κινητού πηνίου, με τη γνωστή αρχιτεκτονική του διπλού μαγνήτη (ένας μαγνήτης ανά κανάλι) και ακίδα με προφίλ MilcroLine.
Το να αναφέρεις ότι το Model 6 Classic είναι ένα σύστημα με εξαιρετικά χαμηλούς μηχανικούς θορύβους είναι, κατά κάποιο τρόπο, πλεονασμός. Διάβολε, με τιμή κοντά στα οκτώ χιλιάρικα, αυτό είναι κάτι που το περιμένεις. Επομένως, ναι. Το σύστημα αναφοράς με το SME ως πηγή ήταν ιδιαίτερα αθόρυβο, ήρεμο και χωρίς ασάφειες, σίγουρα ένα από τα καλύτερα που έχουμε ακούσει τον τελευταίο καιρό, ανεξαρτήτως τιμής. Ωστόσο, στο σκοτεινό υπόβαθρο που πήρα θα πρέπει να προστεθεί η ιδιαίτερα καλή στερεοφωνική εικόνα. Σταθερή, με πολύ καλό οριζόντιο διαχωρισμό και αέρα μεταξύ των μεμονωμένων πηγών ήταν -οφείλω να αναφέρω- ασυνήθιστα καλή για κεφαλή στην κατηγορία των €300. Σίγουρα ρόλο στην αίσθηση παίζει ο διαχωρισμός καναλιών της Audio Technica (28dB/1kHz) αλλά θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ρόλο παίζει και το μηχανικό μέρος του Model 6 Classic καθώς και ο βραχίονας, κάτι που αφήνει σοβαρές υποσχέσεις για την απόδοση του συστήματος με κεφαλές αρκετά υψηλότερου επιπέδου.
Η πολύ καλή δυνατότητα σε θέματα στερεοφωνικής εικόνας συνοδεύτηκε από ανάλογου επιπέδου τονική ισορροπία. Το σύστημα ακούστηκε ουδέτερο και διαφανές, ελάχιστα αυστηρό στην περιοχή των χαμηλών συχνοτήτων, φωτεινό, αναλυτικό και ευχάριστο στη μεσαία περιοχή και με καλή αίσθηση ταχύτητας και έκτασης ψηλά, όπου δεν διακρίναμε τάσεις τραχύτητας. Το συνολικό άκουσμα ισορρόπησε με επιτυχία ανάμεσα στην ανάλυση και τον μαλακό χαρακτήρα, χωρίς να κρύβει τίποτε από τις λεπτομέρειες της χάραξης αλλά και χωρίς να κουράζει, ακόμη και σε υψηλές στάθμες. Τα ρυθμικά μέρη αποδόθηκαν με καλή ταχύτητα χωρίς περιττή έμφαση, με λελογισμένο όγκο και καλή αίσθηση ελέγχου. Η μουσική ρολλάρει ευχάριστα, χωρίς να λείπει τίποτε και χωρίς να καταπιέζει τον ακροατή. Η μεσαία περιοχή ήταν παρούσα, χωρίς να καταπιέζει, με πολύ καλές δυνατότητες περιγραφής στα περάσματα με υψηλή ενέργεια και η απόδοση σύνθετων, πολυεπίπεδων έργων φάνηκε να είναι απλή υπόθεση.
Εν κατακλείδι, το Model 6 Classic είναι μια ιδιαίτερα σοβαρή αναλογική πηγή, η οποία έχει τις δυνατότητες να εξαντλήσει τα όρια των περισσότερων δίσκων, μεταφέροντας στον χώρο ακρόασης το σύνολο των λεπτομερειών της κάθε χάραξης. Με έναν βραχίονα πλήρως ρυθμιζόμενο, είναι σαφές ότι μπορεί να υποστηρίξει κεφαλές πολύ υψηλότερου επιπέδου από την VM540ML (η οποία πάντως μας εξέπληξε ευχάριστα). Με βάση τα όσα γνωρίζουμε, θεωρούμε ότι είναι δίκαιο να θεωρηθεί ως μια συσκευή αναφοράς για τη συγκεκριμένη κατηγορία τιμής. Αν κινείστε σε αυτή την κατηγορία τιμής, προτείνεται ανεπιφύλακτα!
Overview
SME Model 6 Classic
Περιγραφή: Πλατό/Βραχίονας
Αρχιτεκτονική: Πλίνθος/Πλατό/Υποπλατό
Μετάδοση: Ιμάντας/Υποπλατό
Κινητήρας: Σύγχρονος, διφασικός
Έλεγχος κινητήρα: Ηλεκτρονικός με μικρομετρική ρύθμιση στροφών
Ταχύτητες: 33/45
Άλλες δυνατότητες: Clamp
Διαστάσεις: 420x320x128 (mm, πxβxυ, πλίνθος), 220x200x85 (mm, πxβxυ, τροφοδοτικό)
Βάρος: 9.1kg (πλίνθος), 2.05kg (τροφοδοτικό)
SME M2-9R
Περιγραφή: Βραχίονας
Στέλεχος: Τύπου J, από ανοξείδωτο χάλυβα, ενεργό μήκος 9”
Ανάρτηση: Καρντανική με ρουλεμάν υψηλής ακρίβειας
Δύναμη ανάγνωσης: Στατικά ζυγισμένος, περιστρεφόμενο αντίβαρο (ισορροπία), ολισθαίνον αντίβαρο (δύναμη).
Δύναμη αντιολίσθησης: Με αναρτημένο αντίβαρο
Άλλες δυνατότητες: Ρύθμιση αζιμουθίου, ρύθμιση VTA
info: Athens Pro Audio, τηλ.: 210-330.1031, www.athensproaudio.gr
Τιμή: €7.950
Το review είναι από τον Δημήτρη Σταματάκο και δημοσιεύεται στο δέκατο ένατο τεύχος του YELLOWBOX._
Απαγορεύεται οποιαδήποτε αναδημοσίευση (μερική ή ολική) χωρίς την έγγραφη άδεια του περιοδικού.