Skip to main content

Έχει περάσει μια δεκαετία από τότε που η Cambridge Audio παρουσίασε το DacMagic Plus, λειτουργώντας περίπου ως άλλος Προμηθέας, επί της audiophile κοινότητας. Με το νέο DacMagic 200M, θα καταφέρει να διατη

Δεν ήταν λίγο εκείνη την εποχή να προσφέρεις μια συσκευή που να συμπεριλαμβάνει upsampler (το κύκλωμα AFT32, της Anagram Technologies), balanced εξόδους, δύο μετατροπείς Wolfson WM8740 σε διαφορική λειτουργία, ενισχυτή ακουστικών και δυνατότητα λειτουργίας σαν προενισχυτής ψηφιακών πηγών, με κόστος πέριξ των …500 ευρώ! Και μπορεί τα ανά την υφήλιο τεστ να ανέφεραν ότι ο ήχος του είχε ορισμένα θεματάκια, ωστόσο αυτό δεν πτόησε αναρίθμητους μουσικόφιλους από το να το αποκτήσουν και να το χαίρονται μέχρι σήμερα.

 width=

Όχι πια upsampling. Μόνο MQA (και DSD).

Επί της ουσίας, στο DacMagic 200M διατηρείται η ίδια φιλοσοφία: μικρές διαστάσεις (προσφέρεται και για desktop εφαρμογές), πολλές δυνατότητες διασύνδεσης και υιοθέτηση των σύγχρονων τάσεων της ψηφιακής αναπαραγωγής αρχείων και (πλέον) streaming εφαρμογών. Καταργήθηκε η αναδειγματοληψία του σήματος, αλλά έχει προστεθεί δυνατότητα αναπαραγωγής DSD (native και DoP) ενώ οι χρήστες του TiDAL και του Roon Media Player θα επωφεληθούν της λειτουργίας MQA (επιπέδου 1,2 και 3), η οποία φαίνεται ότι γίνεται όλο και πιο δημοφιλής παρά τις οποίες αντιρρήσεις έχουν διατυπωθεί. Επιπλέον, έχει ενσωματωθεί η ασύρματη μετάδοση Bluetooth. Ως αποτέλεσμα, η πρόσοψη έχει καταστεί πιο πυκνή στο δεξιό τμήμα της, με δύο σειρές led τα οποία ενημερώνουν για την ανάλυση του εισερχόμενου σήματος (PCM 44,1-768kHz, DSD 64x-512x) και την ενεργοποίηση του MQA (πράσινο, μπλε και ματζέντα, ανάλογα με την επεξεργασία). To DacMagic 200M προσφέρει τρία φίλτρα, όπως το προηγούμενο μοντέλο, αυτή τη φορά με τις ονομασίες Fast, Slow, Short Delay. Πιο αριστερά, διατηρεί τη θέση του το ατέρμονο ποτενσιόμετρο έντασης, τις ενδεικτικές λυχνίες led σχετικές με την πηγή του σήματος, το πλήκτρο επιλογής της πηγής και βέβαια τον διακόπτη έναρξης/αναμονής της λειτουργίας της συσκευής.

Στο πίσω μέρος της συσκευής, μετράμε από ένα ζεύγος εξόδων, unbalanced (RCA) και balanced (XLR), δύο ψηφιακές εισόδους (με μια ομοαξονική και μια οπτική σε κάθε μία εξ αυτών), την USB-B (με διακόπτη αποκοπής της γείωσης), την κεραία για την ασύρματη σύνδεση του Bluetooth και την υποδοχή για το εξωτερικό τροφοδοτικό των 12Volt. Έχει απαλειφθεί η ψηφιακή έξοδος, που υπήρχε στο Plus.

Στο εσωτερικό, βλέπουμε ότι το interface του DacMagic 200M βασίζεται σε επεξεργαστή της XMOS. Σε αυτό κατευθύνονται τα προς επεξεργασία σήματα από τις ομοαξονικές και οπτικές εισόδους. Μέσω του ασύγχρονου USB-Β, επιτυγχάνεται η υψηλότερη δυνατή ανάλυση, η οποία μπορεί να φθάσει έως τα 32bit/768kHz και 521x, για PCM και DSD κωδικοποιήσεις, αντίστοιχα. Έπειτα, το σήμα οδηγείται στους δύο ψηφιοαναλογικούς μετατροπείς ESS ES9028Q2M, αφού η Cambridge Audio διατήρησε την αρχιτεκτονική των δύο μονάδων επεξεργασίας. Για τη λειτουργία του MQA χρησιμοποιείται ο επεξεργαστής AK4118AEQ της Asahi Kasei. Η CPU που χρησιμοποιείται στο DacMagic 200M λέγεται ότι έχει γίνει σημαντικά ταχύτερη από το προηγούμενο μοντέλο με 1.000 MIPS και έτσι είναι υπεύθυνη, μεταξύ άλλων, για καλύτερη λειτουργία της USB εισόδου, με λιγότερο jitter.

 width=

Για το αναλογικό τμήμα, η εταιρία δεν ανακοινώνει πολλά. Φαίνεται όμως ότι το κύκλωμα παραμένει συμμετρικό μετά την έξοδο από τους δύο μετατροπείς και οδηγείται μέσω διακριτών τελεστικών ενισχυτών προς τις εξόδους, με τη συνδρομή πυκνωτών υψηλής ποιότητας της Wima.

Ανάλογα με το πώς θα επιλέξουμε να χρησιμοποιήσουμε το DacMagic 200M, μπορούμε να διατηρήσουμε το ποτενσιόμετρο της στάθμης στη διαδρομή του σήματος (desktop, προενισχυτής, ενισχυτής ακουστικών) ή αν θα επιλέξουμε την «fixed» λειτουργία (DAC). Και πρέπει να έχουμε κατά νου ότι η Cambridge επέλεξε να μην προσφέρει και σε αυτή την έκδοση ένα τηλεχειριστήριο ή ένα app, όπως είναι της μόδας, που θα ήλεγχε τη συσκευή από τη θέση ακρόασης. Ούτε κάποια οθόνη επί της πρόσοψης. Αδιάρρηκτη η σχέση των Εγγλέζων με την παράδοση. Η συσκευή παράγεται σε μία μόνο απόχρωση (σεληνιακό γκρι, Lunar Grey) και διακρίνεται για την ποιότητα κατασκευής του, εξωτερικά και εσωτερικά.

 width=

Στο σύστημα…

To DAC της Cambridge Audio τοποθετήθηκε στο σύστημα ακρόασης, συνδεόμενο με το Roksan Caspian στο ρόλο του transport και το ψηφιακό player/streamer που περιλαμβάνει το PC TurboΧ Gigabyte, με το interface M2Tech HiFaceTwo να μετατρέπει το σήμα του USB σε SPDIF (BNC) και να συνδέεται με τον ολοκληρωμένο ενισχυτή Denon PMA-1560, μέσω των καλωδίων Moving Air Abbey Road. Και με τις δύο πηγές, χρησιμοποιήθηκε το ομοαξονικό καλώδιο L-5CFB της Canare.

Το DacMagic 200M προέβαλε χαρακτήρα δυναμικό, με τη μεσοχαμηλή περιοχή να διακρίνεται ως προς την παρουσία της και τον παλμό της. Σε σύγχρονα είδη μουσικής, απολαμβάνουμε το ρυθμικό τμήμα, με μπάσα και μπότες να αποκτούν μεγάλα μέτωπα, καίριες ατάκες και σφικτούς χρόνους απόσβεσης. Οι χαμηλότερες νότες διατηρούν επίσης σβέλτο χαρακτήρα, οπότε το σύνολο χαμηλής-μεσοχαμηλής περιοχής αναπτύσσεται ομαλά και περιγράφει επαρκώς τα όργανα, με αυξημένη αίσθηση του ρυθμού. «Πατάει γκάζι», (rock, metal, dance) και διατηρεί τον έλεγχο (jazz, ορχήστρες, ακουστικά σετ).

Αλλά και η μεσο-υψηλή περιοχή εμφανίζεται εμφατική, συνδιαμορφώνοντας σε μεγάλο βαθμό την ηχητική ταυτότητα της συσκευής. Αναφέρομαι στην περιοχή 2,5-4kHz, γεγονός που επηρεάζει θετικά ανθρώπινες φωνές και πλείστα όσα όργανα κάθε είδους. Απόλαυσα ερμηνείες της Jacintha, του Daniel Melingo και του Steve Strauss, με το DacMagic 200M να φέρνει στο προσκήνιο τις φωνές. Με τα χαρακτηριστικά ηχοχρώματα της κάθε μίας εξ αυτών να αναδεικνύονται, ανεξάρτητα του αν το σήμα ήταν mp3, CD ή υψηλότερης ανάλυσης, ενώ όργανα όπως ακουστικές/κλασικές κιθάρες, ακορντεόν και σαξόφωνα τοποθετούνταν με ακρίβεια δίπλα τους. Εννοείται ότι όσο πιο υψηλή η ανάλυση, τόσο καλύτερο για το DAC της δοκιμής μας, όπως έγινε κατανοητό στην πορεία, π.χ. με το Live At Filmore East των Allman Brothers, στην έκδοση 24bit/192kHz της HD Tracks. Η αναπαραγωγή του οποίου αποτέλεσε από τις πολύ δυνατές στιγμές της διαδικασίας αξιολόγησης.

 width=

Ένα ακόμα ισχυρό σημείο του DacMagic 200M αποτελεί η ικανότητα ανάπλασης του τρισδιάστατου των εγγραφών, κάτι που εκτίμησα ιδιαίτερα σε έργα με ολιγομελή σχήματα, όπως πχ στο δίσκο του Trio Fontenay, με τα Piano Trios του J.Haydn (CD, Teldec). Τα όργανα αναπτύχθηκαν με σωστές διαστάσεις, διακριτές μεταξύ τους αποστάσεις και ο χώρος απέκτησε οντότητα, χάρη στις εναργείς ανακλάσεις.

Τα τρία διαθέσιμα φίλτρα διαδραματίζουν τον δικό τους ρόλο, επηρεάζοντας (λίγο μεν, επί της ουσίας δε) την παρουσία της υψηλής περιοχής και τις διαστάσεις της σκηνής. Όσο άκουγα μουσική με τα Audio Spectrum Studio4 v2, προτίμησα το Slow. Όταν ήρθαν για δοκιμή τα ανώτερης κατηγορίας, σαφώς αναλυτικότερα ProAc Responce DT8, λειτούργησε καλύτερα το Fast. Τη διαφορά έκανε η υψηλή περιοχή, που θα κερδίσει ή θα χάσει σε περιγραφή και αρμονικό πλούτο.

Με την εναλλαγή των ηχείων, το DacMagic 200M εξακολούθησε να διατηρεί την αφηγηματική του δεινότητα, τις επιμέρους αρετές του και το αγγλικό του φλέγμα, αλλά στο πιο απαιτητικό περιβάλλον, με τα ProAc Responce DT8 , θέλαμε πλέον 3-4 dB ακόμη στις κορυφώσεις της δυναμικής περιοχής, καλύτερη περιγραφή της διάστασης του βάθους της σκηνής και περισσότερο αέρα γύρω από τα όργανα.

 width=

Ακρόαση με ακουστικά

Ιδιαίτερης μνείας χρήζει το τμήμα της εξόδου των ακουστικών, με την υποδοχή του jack των 6,3mm να τοποθετείται στο δεξί άκρο της πρόσοψης. Για την ενίσχυση του σήματος, η Cambridge εξοπλίζει τη μονάδα της με ενισχυτή τάξης ΑΒ, με δυνατότητα οδήγησης ακουστικών μέχρι 600Ω αντίστασης, και την υπόσχεση απόδοσης με μειωμένη παραμόρφωση και επάρκεια ισχύος. Έχουν μάλιστα αυξηθεί σημαντικά τα mW της εξόδου σε σχέση με το Plus, από 130 σε 300 (με φορτίο 32Ω). Πράγματι, με τα ακουστικά Beyerdynamic DT700 Pro (ονομαστικής αντίστασης 250Ω), το DacMagic 200M διατήρησε (ενίσχυσε σε κάποιες περιπτώσεις) τον δυναμισμό του και ανέδειξε περαιτέρω την ικανότητα του να φέρνει στην επιφάνεια τις λεπτομέρειες των εγγραφών. Είτε με σήμα από το σύστημα είτε απευθείας από το laptop, μέσω της USB εισόδου, απέδωσε βαθύ και στακάτο μπάσο. Και αξιοσημείωτα προσεγμένες χροιές και τονισμούς. Διακρίνεται εν μέρει η πιο «monitor» πλευρά των πραγμάτων του DAC της ESS σε σχέση π.χ. με το την πιο «ένθερμη» των μονάδων που κάνουν χρήση DAC της Burr Brown αλλά και πάλι, το DacMagic 200M απέδωσε επαρκώς το συναισθηματικό φορτίο των έργων που κλήθηκε να αναπαράγει.

Η Παράδοση διασώθηκε!

Σε μια κατηγορία τιμής με έντονο ανταγωνισμό και πληθώρα προτάσεων και συνδυασμών χρήσης, το Cambridge Audio DacMagic 200M καταφέρνει να αποτελέσει ένα εξαιρετικό all-around DAC/προενισχυτή/ενισχυτή ακουστικών. Με ικανό αριθμό συνδέσεων, εξοπλισμό που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις (MQA, Roon Tested) και δεδομένη την αξιοπιστία της κατασκευής, προσφέρει ήχο που συχνά θα ξεπεράσει τα σφιχτά όρια που θέτει η κατηγορία τιμής. Το σημαντικό όμως είναι ότι καταφέρνει το βασικό: να παίζει πολύ όμορφα, μεστά και αρμονικά, τη μουσική. Να παρασέρνει τελικά στην αφήγηση της σύνθεσης, με ζωντάνια στην ερμηνεία και ντελικάτα ηχοχρώματα στις φωνές και τα όργανα.

Αν αρέσκεστε σε ακροάσεις με ακουστικά, έχετε μόλις βρει έναν πολύτιμο σύμμαχο. Αλλά και στο οικιακό περιβάλλον, όταν θέλουμε να συνδυάσουμε μουσική, τηλεόραση, κονσόλες κτλ., θα εκμεταλλευτούμε τις διαθέσιμες συνδέσεις και την άμεση, εύκολη λειτουργία. Όποιο κι αν είναι το σύστημα που θέλετε να το εντάξετε, το DacMagic 200M θα σταθεί αρωγός. Η Cambridge Audio εκμοντέρνισε ένα best seller της, διατηρώντας τα χαρακτηριστικά που το κατέστησαν προσφιλές και βελτιώνοντας σημεία που έχριζαν αναθεώρησης, με σεβασμό πάντοτε στον προϋπολογισμό μας.

OVERVIEW

Cambridge Audio DacMagic 200

Περιγραφή: DAC, Ενισχυτής ακουστικών, προενισχυτής

Μετατροπέας DAC: 2x ESS ES9028Q2M

Είσοδοι: 2x Coaxial, 2x Optical, USB-B, Bluetooth

Έξοδοι: 1x Balanced, 1x Unbalanced

Bluetooth: v4.2, A2DP profile, SBC και AptX codecs

MQA συμβατότητα: Full decoding (Core + Renderer)

Roon Tested: Ναι

Ανάλυση Bit: 16bit (Bluetooth) , 16-24bit (Optical, Coaxial), 16-32bit (USB)

Συχνότητες Δειγματοληψίας: 44.1 -96kHz PCM, DoP64 (Optical) 44.1-192kHz PCM, DoP64 (Coaxial) 44.1 – 768kHz PCM, Native DSD 64x – 512x, DoP 64x – 256x (USB)

Απόκριση Συχνοτήτων: 10Hz – 50kHz (±1dB)

THD: <0.0005% (A-Weighted, @1kHz, 0 dB FS)

Λόγος S/N: >115dB (A-Weighted)

Crosstalk: < -110dB (@10kHz)

Ισχύς Εξόδου Ακουστικών: >300mW @ 32 Ohm, >65mW @ 150 Ohm

Συνιστώμενη Αντίσταση Ακουστικών: 10 – 600 Ohm

Διαστάσεις: 215 x 52 x 191mm (ΠxYxB)

Βάρος: 1.2kg

Κατανάλωση: 12 Watt max

INFO: WaveMotion, τηλ.: 210-924.4505 http://www.wavemotion.gr

Τιμή: €649

https://www.cambridgeaudio.com/eur/en

Το review είναι από τον Γιάννη Καμαρινό και περιλαμβάνεται στο δέκατο έκτο τεύχος του YELLOWBOX.

Απαγορεύεται οποιαδήποτε εναναδημοσίευση (μερική ή ολική) χωρίς την έγγραφη άδεια του περιοδικού YELLOWBOX._YB