Το γεγονός ότι η Dual μεγαλώνει την γκάμα της και ισχυροποιεί την παρουσία της, προσδίδει κύρος και στο βινύλιο και στις προσιτές κατηγορίες τιμής. Το CS429 αποτελεί την απόδειξη.
Ίσως χρήζει διερεύνησης από τους μελετητές του marketing το πως ένα «brand» που για τόσα χρόνια απουσίαζε από τον φυσικό του χώρο, όχι μόνο επιβίωσε στη συνείδηση των χαϊφιντελιστών, αλλά καταφέρνει να σκορπίσει ενθουσιασμό με κάθε είδηση που το αφορά: από συνεργασία με τοπικούς αντιπροσώπους ανά τον κόσμο μέχρι τα νέα μοντέλα, σαν το CS429 που έχουμε την χαρά να παρουσιάσουμε στο παρόν τεύχος. Μόνο με τη Χέρτα Βερολίνου μπορώ να θυμηθώ κάτι ανάλογο, αλλά καταλαβαίνουμε ότι ποδόσφαιρο και πολιτική αποτελούν χώρους με διαφορετικό αντίκτυπο στο θυμικό των ανθρώπων. Σίγουρα πάντως, το όνομα που είχε προλάβει να κτίσει τη δεκαετία του ’70 επέφερε την ανάλογη νοσταλγία σε όσους και όσες είχαν ταυτίσει τις μουσικές τους αναζητήσεις σε μια πολύ έντονη, για τη δισκογραφία και τη σύγχρονη μουσική, περίοδο. Επειδή και εγώ μεγάλωσα σε σπίτι με στερεοφωνικό της Γερμανικής εταιρίας, ομολογώ ότι ένα συναισθηματικό δέσιμο υπάρχει. Το διαπίστωσα όταν άρχισα να παίζω με τον αυτόματο βραχίονα, σήμα κατατεθέν της Dual από εκείνα τα χρόνια. Πιτσιρίκος, έβλεπα τον πατέρα μου να πατάει το πλήκτρο και μετά, σαν ιεροτελεστία, έμενα να κοιτάζω με δέος την κατασκευή να μετακινείται και να προσγειώνεται στον δίσκο. Ειρήσθω εν παρόδω, ο αυτόματος μηχανισμός του παλιού πικάπ λειτουργεί, ακόμη, κανονικότατα!
Τιμώντας την παράδοση…
Ας έρθουμε όμως στο παρόν. Το CS429 αποτελεί την τελευταία προσθήκη της εταιρίας στον κατάλογο προϊόντων της (μαζί με το CS518 που δοκιμάσαμε στο τεύχος 10 και το CS618Q) και προς ώρας, στο επίσημο site, παραμένει το μοναδικό μέλος της σειράς Automatic. Έχει αξία να αναφέρουμε ότι σχεδιάστηκε από τον ίδιο τον Alfred Langer, τον αρχισχεδιαστή της νέας αυτής φάσης της Dual. Με κόστος απόκτησης 629 ευρώ, είναι σαφώς ακριβότερο του χειροκίνητου CS418 και σχεδόν ομότιμο του επίσης χειροκίνητου CS518. Και τα τρία μοντέλα φέρουν την κεφαλή Ortofon 2M Red που συνοδεύει το πικάπ (κοστίζει 115 ευρώ να την αποκτήσει κανείς μόνη της), ενώ το CS429 φέρει εκτός από τον αυτόματο μηχανισμό και ενσωματωμένο phono stage (για κεφαλές MM), όπως το CS518.
Το CS429 και το CS418 διαθέτουν ίδια εμφάνιση και τον ίδιο βραχίονα, με το πρώτο να εξοπλίζεται με τον αυτόματο μηχανισμό έναρξης/παύσης και το phono stage.
Το σασί κατασκευάζεται από μονοκόμματο MDF, επενδύεται από μαύρο φύλλο βινυλίου και ενισχύεται με αποσβεστικό υλικό, όπου υπάρχει διαθέσιμος χώρος. Πρόκειται για υλοποίηση χωρίς ανάρτηση. Στηρίζεται σε τέσσερα ποδαράκια, στα οποία ενσωματώνεται ελαστομερές αποσβεστικό υλικό.
Ο βραχίονας ακολουθεί τη χαμηλής μάζας σχεδίαση της Dual, όντας ευθύγραμμος, από αλουμίνιο, στατικά ζυγισμένος και προσφέρει ρύθμιση antiskating (με ελατήριο). Η έδραση γίνεται με ρουλεμάν. Για τον καθορισμό του βάρους ανάγνωσης, ο χρήστης πρέπει να ακολουθήσει τις οδηγίες από το εγχειρίδιο χρήσεως (η Ακουστική Κρήτης διαθέτει την Ελληνική μετάφραση μέσω του site της), προκειμένου να τοποθετηθεί το αντίβαρο και να έρθει το «μηδέν» της βαθμονόμησης στο ενδεδειγμένο σημείο. Το κέλυφος είναι αποσπώμενο και έρχεται με την κεφαλή της Ortofon βιδωμένη πάνω του. Ο κατασκευαστής δηλώνει ότι μπορεί να δεχθεί κεφαλές βάρους 5 έως 9 γραμμαρίων, διευρύνοντας κατά πολύ τις επιλογές σε μια ενδεχόμενη αναβάθμιση.
Το πλατό κατασκευάζεται από χυτό αλουμίνιο, στο άνω μέρος του οποίου συναντάμε την απαραίτητη ελαστική, αντικραδασμική επιφάνεια. Δεν υπάρχει υποπλατό, δυσκολεύοντας λίγο την τοποθέτηση του ιμάντα. Ο άξονας είναι ατσάλινος και οι επιφάνειες τριβής από ορείχαλκο.
Για το τέλος αφήσαμε το μοτέρ, όπου συναντάμε την ενδιαφέρουσα, δεδομένης της κατηγορίας τιμής, σχεδίαση κλειστού βρόχου ελέγχου της λειτουργίας του μοτέρ DC, μέσω οπτικού αισθητήρα. Μέσω αυτού διατηρείται σταθερός ο ρυθμός περιστροφής, παράλληλα με τη φροντίδα που έχει δεχθεί το ενσωματωμένο στον πλίνθο μοτέρ (περιβάλλεται από ελαστικό υλικό), προκειμένου να αποκόπτονται οι κραδασμοί κατά τη διάρκεια της λειτουργίας. Η μετάδοση της κίνησης γίνεται με ιμάντα. Την τροφοδοσία αναλαμβάνει ένα τυπικό τροφοδοτικό.
Στην πλευρά του βραχίονα τοποθετούνται τα χειριστήρια. Άπαξ και το πικάπ συνδεθεί με το τροφοδοτικό, ανάβει LED, σε αχνό κόκκινο χρώμα και μόλις επιλεγεί είτε αυτόματη είτε χειροκίνητη λειτουργία, το κόκκινο LED γίνεται έντονο μπλε. Και ένα δεύτερο μπλε LED, επί του στρογγυλού επιλογέα, ενημερώνει για τον ρυθμό περιστροφής του πλατό (εκτός από 33 και 45 στροφές, θα μπορέσετε επιτέλους να ακούσετε τους παλιούς δίσκους 78 στροφών του… παππού). Για την ενεργοποίηση του αυτόματου μηχανισμού, χρησιμοποιούμε το πλήκτρο «Start» και για να ανακαλέσουμε τον βραχίονα, πατάμε το πλήκτρο «Stop». Απλό και πρακτικό. Αν σηκώσουμε τον βραχίονα με το χέρι μας, τίθεται αυτόματα σε λειτουργία το μοτέρ, οπότε το μόνο που απομένει να οδηγήσουμε με ασφάλεια την ακίδα στο επιθυμητό σημείο του δίσκου. Στη χειροκίνητη λειτουργία συνδράμει και ο παραδοσιακός μοχλός ανύψωσης του βραχίονα.
Στο πίσω μέρος, συναντάμε ζεύγος εξόδων RCA, τυπικής ποιότητας. Οπότε, ο χρήστης καλείται να προμηθευτεί ένα ποιοτικό καλώδιο και να επιλέξει είτε να οδηγήσει το σήμα σε κάποιο phono stage είτε να χρησιμοποιήσει το ενσωματωμένο στάδιο προενίσχυσης και να οδηγήσει το σήμα σε είσοδο line. Η επιλογή γίνεται μέσω διακόπτη δύο θέσεων. Και στις δύο περιπτώσεις, συνδέουμε και τη γείωση του πικάπ. Το καλώδιο που υπάρχει στο κουτί, φέρει και τον αγωγό της γείωσης. Για την προστασία από την σκόνη, η συσκευασία περιλαμβάνει πλαστικό καπάκι.
Μοντέρνος Ήχος!
Αφού ακολουθήθηκαν πιστά οι οδηγίες του κατασκευαστή και έγιναν οι απαιτούμενες ρυθμίσεις, το CS429 συνδέθηκε αρχικά με το επίσης υπό εξέταση phono stage Echo Diastasis PH-79 v2 και έπειτα (και κύρια) με το phono stage Clearaudio Basic.
Το νέο προσιτό μοντέλο της Dual αποδείχθηκε ήρεμο και μελωδικό, ανταποκρινόμενο σε ένα ευρύ φάσμα ηχοχρωμάτων και μουσικών ειδών. Είναι δεόντως ήρεμο, και σε αυτό συμβάλλουν τόσο η ανεπαίσθητη μετάδοση κραδασμού από το μοτέρ όσο και η απουσία ενδογενούς θορύβου από την κεφαλή. Η τελευταία παίζει ρόλο στην πολύ καλή απόδοση των ρυθμικών βάσεων, με το μπάσο να αναπτύσσεται σε όγκο, να κατεβαίνει χαμηλά και να διατηρεί ακμαία την ατάκα των χαμηλόσυχνων οργάνων.
Η μεσαία περιοχή είναι διαυγής και θα επιτρέψει τη γραμμική ανάπτυξη των ανθρώπινων φωνών (μεστή η παρουσία της Dakota Staton στο Time to Swing) ενώ στις ψηλές, θα αποδοθεί αρμονικός όγκος τόσος όσος απαιτείται προκειμένου να μην διαταράσσεται η ανάπτυξη των ηχοχρωμάτων. Έχουμε δηλαδή μια τυπική, καθαρή και ευφωνική, για την κατηγορία, απόδοση σε αυτόν τον τομέα, η οποία ενισχύεται από το γεγονός της καλής ομοιογένειας από τη μεσαία προς την υψηλή περιοχή και του εύρυθμου, χαλαρού χαρακτήρα που συνδράμει στις πολύωρες ακροάσεις.
H στερεοφωνική εικόνα είναι ικανών διαστάσεων ως προς το πλάτος και το ύψος ενώ λίγο πιο μαζεμένη είναι σε βάθος. Είτε όμως με ολιγομελή ακουστικά σχήματα είτε με ηλεκτρικά/ηλεκτρονικά όργανα (χαρακτηριστικός ο δίσκος των Depeche Mode, Violator), οι θέσεις φωτίζονται συνήθως με επάρκεια, υποβοηθώντας μια προσεκτική ακρόαση.
Έτσι, αρχικά δόθηκε η εντύπωση ότι το σύνολο είναι προσανατολισμένο στα σύγχρονα μουσικά ιδιώματα. Όταν στο ρεπερτόριο προστέθηκαν έργα κλασικής μουσικής (ενδεικτικά αναφέρω το Violin Concerti, A.K.Glazunov-M.Bruch με τον P.Amoyal στο πρώτο βιολί), το Dual αποτέλεσε ευχάριστη έκπληξη, αποδίδοντας πλουσιοπάροχα την ηχοχρωματική παλέτα, τις δυναμικές εναλλαγές και τον παλμό της αίθουσας. Τελικά, μεταδίδει το συναισθηματικό φορτίο της μουσικής που καλείται να αναπαράγει, αν και σε μεμονωμένες περιπτώσεις αποστασιοποιήθηκε (πχ Amalia Rodriguez – vol13).
Ευχάριστη έκπληξη αποτέλεσε και το ενσωματωμένο phono stage, το οποίο «μάζεψε» το τελικό αποτέλεσμα σε κάθε παράμετρο μεν (με κυριότερη την περιγραφή της χαμηλής περιοχής και της πυκνότητας της πληροφορίας στα μεσαία και υψηλά), ανέδειξε τις μελωδίες και τους ρυθμούς δε, οπότε ακόμα και έτσι θα δώσει λύση στον αγοραστή που θα αποθαρρυνόταν από την έλλειψη ενός προϋπάρχοντος σταδίου προενίσχυσης για κεφαλές.
Είναι φανερό λοιπόν, ότι το CS429 αποτελεί μια λύση που προάγει το μουσικό περιεχόμενο, αποτελώντας μια πολύ καλή εισαγωγή στον χώρο του βινυλίου είτε μια εξίσου καλή αναβάθμιση από τα πικάπ της χαμηλότερης κατηγορίας τιμής. Οριοθετείται, βεβαίως, από την κεφαλή της Ortofon, αλλά στα θετικά βάλτε ότι το σύνολο μπορεί εύκολα να ανταποκριθεί σε μια σαφώς πιο ποιοτική κεφαλή ενώ και η επιλογή ενός καλού καλωδίου θα αναδείξει, ακόμα και με την «κόκκινη» εργοστασιακή επιλογή, ένα σύνολο που θα συγκινεί για πολύ καιρό, είτε σε προσεκτικές ακροάσεις, είτε στις περιπτώσεις εκείνες που θέλουμε οι δίσκοι μας να μας συνοδεύουν όταν κάνουμε άλλα πράγματα στο σπίτι! Για τη δεύτερη περίπτωση, έχουμε να σημειώσουμε ότι ο χώρος γεμίζει με ενέργεια και ο αυτόματος μηχανισμός μας απαλλάσσει από το… “άγχος του lead-out groove”!
Απόλαυσα το Dual για πολλές μέρες, πέραν της δοκιμής, κλείνοντας το streamer που θα έπαιζε λίστα από το YouTube, όταν απλά ήθελα να ακούγεται μουσική. Και συχνά, αυτό που άκουγα με έκανε να παρατάω άλλες δουλειές και να καθηλώνομαι στο sweet spot. Αν κινήστε στην κατηγορία, ακούστε το οπωσδήποτε.
Overview
Dual CS 429
Περιγραφή: Πλατό/Βραχίονας/Κεφαλή/Phono Stage MM
Πλατό:
Αρχιτεκτονική: Σασί/Πλατό
Πλίνθος: MDF με αποσβεστικό υλικό/ Σημεία στήριξης με ελαστομερές υλικό
Πλατό: Χυτό αλουμίνιο χωρίς υποπλατό/Ματ από ελαστικό υλικό 2,5mm
Έδρανο: Χαλύβδινο με ορειχάλκινες επιφάνειες τριβής
Κινητήρας: DC/ Ηλεκτρονικός έλεγχος/33,45,78 rpm
Μετάδοση: Με Ιμάντα
Wow&Flutter: 0,08%
Βραχίονας:
Ευθύγραμμος /Αλουμίνιο/Καρντανική
ανάρτηση/Διαιρούμενο Head-shell/Στατικά ζυγισμένος/Antiskating
Τιμή: €650
info: Ακουστική Κρήτης
Τηλ.: 2109649420
www.akoustiki-kritis.com, https://hifi.dual.de/en/home-en/
Το review είναι από τον Γιάννη Καμαρινό και δημοσιεύεται στο δέκατο τρίτο τεύχος του YELLOWBOX._YB